Har du någonsin tänkt på hur många lampor det finns i en bil eller kanske en lastbil? Precis, det hade inte jag heller förrän jag började på gymnasiet och fordon för att sedan jobba på bilverkstad. Det där med fordonsbelysning hade jag inte ens ägnat en tanke åt. Nu arbetar jag nästan bara med olika typer av problem med fordonsbelysning. Mest blir det lastbilar eftersom dessa behöver så otroligt många lampor för att både se och synas. Dessutom går dom sönder titt som tätt när dom kör emot trädgrenar och annat som kan vara i vägen. Särskilt timmerbilar brukar lamporna gå sönder oftare på.
Olika typer av fordonsbelysning
När jag nämner ”fordonsbelysning” så tänker nästan alla på bilens lyktor, de som sitter fram och de som sitter bak. Halvljuset och helljuset samt bromsljus. Men våra fordon har så många fler lampor och belysning än så. Förutom lyktorna fram och bak finns det till exempel dimljus både bak och fram på bilen. De bakre ljusen är röda och lyser väldigt starkt, därför ska du bara tända dessa vid dålig sikt på grund av dimma eller kraftigt regn. Fram lyser det också väldigt starkt och kan blända dina medtrafikanter om det inte är väldigt dålig sikt.
Fler fordonsljus
Fordonet har också backljus, bromsljus, varselljus (finns inte på alla typer av bilar), parkeringsljus som är till för att andra ska se när du står stilla. Sedan finns det något som så fint kallas för ”skyltlykta”, det vill säga nummerplåtsbelysning, så att det tydligt syns vilket regnummer fordonet har. Blinkers är också en typ av lampa som används när du ska byta körriktning, kanske byta fil, köra ut från en korsning eller från en parkeringsficka. Varningsblinkers är också lampor som du sätter på när du står stilla på ett dumt ställe där din bil kan vara till fara för andra bilister. Dessa signalerar rött ljus och varning.